Monday 4 January 2010

Travelog Pantai Timur





Tuan rumah yang baik hati



Firdaus bersama teman baru Hariz, cepatnya mesra



Inilah rumah teman baik saya, orang k. Gajah yang dah jadi org Terengganu


Tempat jeti ikan, sebelah aje gerai makan


Sedapnya makan malam ditaja orang Kerteh


Sekolah Kakak, Maahad Tahfiz Sains Yayasan Islam Tanah Merah




Jumaat lepas kami sekeluarga hantar kak Yong Atiqah balik ke asrama. Perjalanan ke Tanah Merah memakan masa hampir 7 jam. Kami bertolak jam 8 pagi dan tiba di Tanah Merah lebih kurang jam 4 petang. Faris tidur aje sepanjang jalan. Firdaus pula sibuk tanya pukul berapa nak sampai. Faez biasa le dengan radio di telinga menghibur diri sendiri. Kak Yong Tiqah memang tidur lena macam atas katil, maklum le dah 5 tahun berulang-alik ke Kelantan.

Jumaat malam Sabtu tidur kat hotel Tanah Merah. Pagi Sabtu dapat panggilan dari kawan baik (Jamaiyah) minta singgah kat rumah dia kat Kerteh Terenganu. Entah macam mana dia tahu kami sekeluarga ada kat Kelantan, inilah gara-gara Facebook, maklumat dihujung jari.

Jam 4 petang selepas hantar K. Yong kat asrama kami bertolak ke Kerteh Terengganu. Tak sempat nak singgah mana-mana cuma singgah kat Pantai Batu Buruk aje, itu pun sebab nak suapkan Faris makan bubur. Lagipun hari dah malam. Sampai di Kerteh jam 10 malam selepas ayah 'meronda' entah jalan mana yang diikutnya. Tapi tak apa lepas tu Syed Senu belanja makan kat tepi laut, ikan bakar sedapnya.

Ahad pagi balik KL singah kat Kuala Kemaman beli sata dan keropok lekor. Penat, letih mengantuk dan lepas ni meneruskan lagi perjuangan yang lain.

Musafir itu ibadah bagi orang-orang yang mengisi permusafiran mengikut kehendakNya, Insya-Allah. Banyaknya Allah sediakan kemudahan dan keringanan untuk orang yang musafir, saya bagaikan terlupa semua itu bila nampak penat dan letih aje...???///.

No comments:

Post a Comment