Friday 22 January 2010

Laskar Pelangi

Setelah  berhempas pulas,  duduk,  terbaring terlentang dan kadang-kadang tertidur akhirnya Laskar pelangi dapat juga saya habiskan.  2 minggu masa untuk menghabiskan novel setebal 442 muka surat.  Terimakasih pada ayah dan anak-anak yang kadang-kala saya mencuri  masa bersama mereka untuk tujuan ini.  Faris selalu marah bila nak susu ibunya terleka dengan Laskar Pelangi menghayati watak Mahar,  Flo,  Ikal ,  Lintang dan  7 yang lain. 

Apa yang saya dapat dari novel ini .....  banyaknya.  Mengerti tentang erti perjuangan,  sekolah dhaif yang bermatlamat melahirkan insan yang soleh dan musleh.  Banyak juga air mata yang tertumpah di atas novel ini dek kerana sadis dan hibanya hati ini.  Terkenang pada anak-anak saya,  dapatkan mereka menjadi seperti anak-anak Laskar Pelangi?  

Rupanya kat astro bulan 1 ni ada cerita tentang novel ni.  Rugi saya tak ada astro tapi tak apa dah habis pun baca.   Mana best tengok kat tv ke baca novel...???///





Antara koleksi novel anak gadis saya sape-sape nak pinjam boleh aje

No comments:

Post a Comment