Monday 1 February 2010

Cuti oh Cuti

Hari ini hari Wilayah jadi orang Kuala Lumpur semuanya bercuti.  Lepas ni tahun baru cina,  cuti lagi.  Saya yang kerja kat kl ni pun bercuti le jugak.

Bila bercuti yang terbayang dalam kepala saya baju berbakul-bakul nak dicuci,  rumah yang berhabuk nak disapu,  dapur yang selalu tak berasap nak diasapkan,  anak yang selalu ditinggalkan nak dibelai dan dimanja dan suami yang dah semakin bertambah usia nak juga dibuat secawan dua kopi.

Lepas buat semua tu saya bercita-cita pula nak melayan mata dan bantal mahu memecamkan mata dan kalau tidak dipejam mahu pula membuka mata dan menjamunya di  sogo, mid valley,  klcc atau kat giant pun jadi le.  

Itulah kebiasaan mengisi masa cuti,  apakah itu sebenarnya pengisian yang dirtuntut,  saya memikirkannya.  Saya cuba untuk mengajak hati mengalih maksud cuti kepada sesuatu yang lebih bermakna.  Bercuti bermaksud untuk meninggalkan sepenuh,  sebahagian atau sedikit kerja-kerja dunia ke kerja-kerja akhirat.  Bercuti dari  melayan perut yang sentiasa mahu dipenuhi dengan makanan dan minuman yang tak pernah ada tiitik puasnya.  Bercuti untuk melayan mata dengan hiasan dunia.   Sebaliknya saya sepatut mengambil kesempatan dari cuti ini untuk menghias iman dan takwa kpadaMU.  Menampal mana-mana  ada yang berlubang dari segi ibadah kepadaMu. Menambahkan tadabur ayat-ayatMu yang kalau tidak bercuti sebegini saya tak sempat berbuat demikian.

Cuti oh cuti adakah kedatanganmu menambahkan lagi kesibukanku pada dunia atau...???///

No comments:

Post a Comment