Tuesday 9 February 2010

Merenung kembali rumah kampung



Teringat pertama kali menjejak kaki ke rumah mertua....
berdebar-debar





Rumah baru Bahanang dan Bahidok

Akhir tahun 2009 mertua saya berpindah ke rumah baru mereka.  Keadaan mereka yang uzur tidak mengizinkan mereka untuk berada di rumah yang besar kerana memerlukan penjagaan rumah yang sewajarnya.  Kami sekeluarga mendoakan mereka berdua berada di dalam kesejahteraan walaupun di mana mereka berada.  Kami juga tahu kami tidak dapat untuk memuaskan hati mereka dalam menjaga usia emasnya.  

Saya, suami serta anak-anak berusaha untuk melayani mereka sebaik mungkin namun kadang kala kami gagal juga dek kerana bermacam-macam alasan yang direka dan dicipta oleh kami sendiri. Masya-Allah

Rumah di dunia boleh boleh diubahsuai,  diganti dengan yang baru atau berpindah saja ke rumah lain kiranya tidak bersesuaian.  Semuanya yang indah dan memenuhi kehendak hati boleh diusahakan.  Namun begitu tertanya-tanya saya bagaimana rumah saya di "sana" nanti? Siapakah jiran saya? rumah jenis apakah yang dapat saya miliki?  Adakah sekadar rumah setinggan atau semacam khemah-khemah pelarian di sempadan-sempadan sahaja?  Di dunia saya berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan  tempat tinggal yang sebaik mungkin namun usaha untuk memiliki rumah yang hebat di "sana" bagaimana...???///  

No comments:

Post a Comment