Tuesday 1 December 2009

Solat Sunat Eidul Adha

Alhamdulilah tahun ni saya diberi kesempatanNya untuk menunaikan solat eidul adha w/pun Faris masih kecil. T. kasih banyak-banyak pada M.yah kerana sanggup tolong jagakan Faris.

Pagi-pagi saya dah buat persiapan untuk g solat termasuk siapkan bubur Faris supaya memudahkan M. Yah jaga Faris.

Kami sekeluarga pergi dengan kereta w/pun jarak masjid bukanlah jauh sangat biasalah nak cepat katakan.

Sampai kt masjid saya terus ambil tempat duduk dekat dengan makcik-makcik kampung yang ramainya masih saya kenali. Harapan saya supaya bila duduk dekat diaorang senang saya nak bertegur sapa

Selepas pakai telekong dan bersalam-salam dengan jemaah di kiri kanan lalulah tabung masjid. Alamak macam mana ni, dompet tak bawa, duit apa lagi satu sen pun tak bawa. Berlalu sajalah tabung tu kat saya, tetapi bila sampai tabung tu kat mmakcik-makcik warga emas tu semuanya mengeluarkan duit samaada dari dompet, poket baju atau lilitan tudungnya. Tragis dan sadisnye saya masa tu, rasanya macam nak cabut lari balik rumah. Warga emas tu bukan datang dengan kereta mewah tapi berjalan kaki dengan fizikal yang uzur. Lagi tragis ada seorang makcik tu sampai-sampai kat masjid tabung tulah yang dicari.

Bukanlah jumlah yang diberi diambilkira tetapi kesediaan mereka untuk menderma dan berkorban wang ringgit itulah yang membuat saya kagum. Saya tertanya-tanya siapalah saya berbanding mereka disisi Allah

Ya Allah aku memohon ampun di atas kelemahan ini. Apakah di tahun hadapan saya masih tidak mengambil pengajaran dari peristiwa ini...???///

No comments:

Post a Comment