Thursday 23 December 2010

Dialah Pejuang

Seseorang bertanya kepada saya kenal tak pejuang Zainab Al Ghazali? Saya spontan menjawab lelakikan?. Rupa-rupanya jawapan kepada soalan itu sebaliknya.  Rasa nak tutup muka,   malunya nak jawab itu pun tak lepas. Dalam hati jika pejuang Islam semestinya lelaki.

Lama dah buku ini ada kat pasaran dan dah dengar ceritanya tapi biasalah saya ni nak mengadap buku teramatlah payah.  Akhirnya setelah berhempas pulas mencuri masa berjaya juga dihabiskan alhamdulillah. Membaca kisah hidupnya di penjara bagai tak percaya begitu teruk siksaan yang diterima hanya untuk menegakkan kalimah Allah.Beliau melalaui fasa-fasa penyiksaan yang begitu kejam terhadap seorang yang bergelar wanita.  Anjing ganas, sebatan, sepak terajang dan banyak siksaan yang mengngerikan hati ini.

Itulah pengorbanan yang dilalui dalam perjuangan  oleh wanita kental Zainab al-Ghazali. Dugaan dan cubaan saya  pula? setakat jeling, bermasam muka atau dipulaukan belum pernah lagi pun.  Macam mana nak dapat tiitle pejuang...???/// 

Inilah  Wajah Pejuang.  Searchlah  di internet macam2 boleh tahu siapa beliau
Buku Terbitan Pustaka Salam,  Jom menelaah

No comments:

Post a Comment