Thursday 8 April 2010

Bilakah Nak Dapat Qanaah?

Bercakap tentang makan memang tak habis-habis.  Macam-macam resepi saya cuba,  macam-macam kedai makan dijelajah,  berbagai alat masakan dibeli.  Semuanya bertujuan untuk menjaga perut saya dan keluarga yang memang tak pernah merasa puas dan tiada titik noktah.  Inilah yang dimaksudkan dengan qanaah. 

Lambat sikit sediakan makanan anak-anak dah sibuk tanya "ibu tak ada makanan ke hari ni?" atau ibu tak beli makanan ke hari ini?   Lapar dan lapar sentiasa diucapkan terutama hujung minggu sebab ibu ada kat rumah.  Menyediakan makanan dan minuman memakan masa yang lama,  kadang-kadang saya rasa bersalah padaNya kerana kerja-kerjaNya yang lain tidak dilaksanakan.  Bukanlah salah menyediakan makanan untuk keluarga tapi saya selalu memujuk hati supaya perkara itu tidaklah menjadi ajenda penting dalam hidup.  Cukuplah makan untuk terus hidup dan dengan makanan yang Engkau berikan itu harapnya dapat menambahakan tenaga saya melaksanakan perintahMu.

Saya cuba menyediakan masakan yang ringkas,  tidak memakan masa dan paling penting berkhasiat. Anak-anak dan suamiku,   saya sedar saya perlu sediakan makanan perut  untuk kesihata fizikal semua.  Tetapi marilah kita sedar makanan  iman dan jiwa adalah lebih mengatasi makanan perut.  Iman dan jiwa yang tidak diberi  makanan akan kurus kering dan sentiasa lapar untuk membuat perkara-perkara yang Engkau tidak redhai.  Mengapa yaAllah kami selalu merasa tidak puas dan tidak cukup?  Berilah kami merasi sifat qanaah agar hati ini tidak terlalu meminta dan terus meminta.  Firdaus selalu komplen,  " ibu selalu jadikan hari-hari miskin sebab ibu malas masakkan?"  Betul ke kenyataanya...???///

No comments:

Post a Comment